Logopedyczna diagnoza dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy i języka uwarunkowanymi korowo

Autor

  • Marlena Kurowska Uniwersytet Warszawski

Słowa kluczowe:

diagnoza logopedyczna, opóźnienie rozwoju mowy, iedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, afazja dziecięca rozwojowa, słuch fonematyczny, kinestezja artykulacyjna, pamięć słuchowa

Abstrakt

Sformułowanie logopedycznej diagnozy u dzieci z rozwojowymi zaburzeniami mowy i języka wynikającymi z uszkodzenia i/ lub dysfunkcji OUN wymaga wnikliwego i długiego badania. W procesie tym konieczne jest przeprowadzenie prób sprawdzających poziom rozumienia i umiejętności budowania wypowiedzi oraz funkcjonowanie procesów umożliwiających przyswojenie języka, tj. słuchu fonematycznego, kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowej. Niejednokrotnie dla podjęcia rozstrzygnięć diagnostycznych ważna jest dynamika zmian w poziomie rozwoju mowy dziecka, którą będziemy obserwować w procesie usprawniania.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-11-03

Jak cytować

Kurowska, M. (2021) „Logopedyczna diagnoza dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy i języka uwarunkowanymi korowo”, Logopedia, 48(2), s. 189–203. Dostępne na: https://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/logopedia-48-2-kurowska (Udostępniono: 24maj2025).

Numer

Dział

Rozprawy