Logopedyczna diagnoza dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy i języka uwarunkowanymi korowo
Słowa kluczowe:
diagnoza logopedyczna, opóźnienie rozwoju mowy, iedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, afazja dziecięca rozwojowa, słuch fonematyczny, kinestezja artykulacyjna, pamięć słuchowaAbstrakt
Sformułowanie logopedycznej diagnozy u dzieci z rozwojowymi zaburzeniami mowy i języka wynikającymi z uszkodzenia i/ lub dysfunkcji OUN wymaga wnikliwego i długiego badania. W procesie tym konieczne jest przeprowadzenie prób sprawdzających poziom rozumienia i umiejętności budowania wypowiedzi oraz funkcjonowanie procesów umożliwiających przyswojenie języka, tj. słuchu fonematycznego, kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowej. Niejednokrotnie dla podjęcia rozstrzygnięć diagnostycznych ważna jest dynamika zmian w poziomie rozwoju mowy dziecka, którą będziemy obserwować w procesie usprawniania.