Potrzeba programowania języka polskiego dzieci dwujęzycznych w świetle badań włoskich

Autor

  • Marta Korendo Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Logopedii i Zburzeń Rozwoju
  • Marzena Błasiak-Tytuła Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Logopedii i Zburzeń Rozwoju

Słowa kluczowe:

dzieci dwujęzyczne, programowanie języka, stymulacja językowa, język mniejszości, język polski jako odziedziczony

Abstrakt

Badania z udziałem dzieci dwujęzycznych, prowadzone w różnych ośrodkach naukowych na świecie, wykazują słabsze kompetencje językowe u większości tych dzieci w języku mniejszości (języku etnicznym ich rodziców/rodzica). Niski poziom polskiego systemu językowego wykazały badania dzieci we Włoszech, dla których język polski jest językiem odziedziczonym. W związku z tym, że język mniejszości etnicznej w warunkach migracji jest zagrożony, co może negatywnie wpłynąć na rozwój dziecka, autorki artykuły widzą dużą potrzebę programowanej stymulacji językowej, której powinni podjąć się rodzice dzieci dwujęzycznych. Choć warunki naturalne są najlepsze dla dwujęzycznego rozwoju mowy, w sytuacji migracji nie wystarczają.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-11-03

Jak cytować

Korendo, M. . i Błasiak-Tytuła, M. . (2021) „Potrzeba programowania języka polskiego dzieci dwujęzycznych w świetle badań włoskich”, Logopedia, 48(2), s. 335–345. Dostępne na: https://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/logopedia-48-2-korendo-blasiak (Udostępniono: 24maj2025).

Numer

Dział

Z praktyki logopedycznej