Deficyty poznawcze w alalii

Autor

  • Ewa Bielenda-Mazur Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Słowa kluczowe:

alalia, SLI, funkcje poznawcze, diagnoza logopedyczna, deficyty poznawcze

Abstrakt

Artykuł jest próbą syntetycznego ujęcia trudności ujawniających się w sferach poznawczych u dzieci z alalią. Prezentowane wyniki stanowią wycinek szerzej zakrojonych badań prowadzonych od 2015 roku z udziałem dzieci z tym zaburzeniem w różnym wieku. W niniejszym tekście zostały zaprezentowane studia nad rozwojem dzieci z alalią pomiędzy 36. a 42. miesiącem życia. Do badania wykorzystano dwa narzędzia: Snijders-Oomen Nonverbal Intelligence Test SON-R 2½-7 – autorstwa T.J. Tellegen, M. Winkel, B.J. Wijnberg-Williams, J.A. Laros i SWM. Przesiewowy test do badania zagrożenia dysleksją dzieci od 3. do 7. roku życia – Jagody Cieszyńskiej i Marty Korendo.
Oprócz analizy wyników badań własnych przedstawiono też istotne wnioski płynące z badań funkcji poznawczych prowadzonych w innych ośrodkach na świecie.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-11-03

Jak cytować

Bielenda-Mazur, E. (2021) „Deficyty poznawcze w alalii”, Logopedia, 48(2), s. 205–221. Dostępne na: https://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/logopedia-48-2-bielenda-mazur (Udostępniono: 24maj2025).

Numer

Dział

Rozprawy