Trudności dzieci przedwcześnie urodzonych w wieku przedszkolnym i szkolnym

Autor

  • Zdzisława Orłowska-Popek Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Humanistyczny
  • Halina Pawłowska-Jaroń Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Humanistyczny

Słowa kluczowe:

dziecko przedwcześnie urodzone, funkcje percepcyjne, funkcje poznawcze, diagnoza rozwojowa, stymulacja, terapia

Abstrakt

Dzięki ogromnemu postępowi wiedzy i technologiom medycznym ratuje się obecnie skrajnie niedojrzałe noworodki. Przedwczesne zakończenie ciąży stanowi poważny problem, szczególnie w aspekcie dalszych losów dziecka. W praktyce logopedycznej spotykamy się coraz częściej z problemami dotykającymi dzieci przedwcześnie urodzone, dotyczącymi między innymi dysfunkcji analizatorów zmysłów, ale i uogólnionej dysharmonii rozwoju, co w istotny sposób przekłada się na funkcjonowanie poznawcze, a w konsekwencji na proces nabywania języka. Wcześniaki wymagają jak najwcześniejszej diagnostyki oraz stymulacji jako profilaktyki zaburzeń poznawczych i komunikacyjnych. Połączenie wczesnej interwencji medycznej i wczesnej stymulacji lub w skrajnych przypadkach konsekwentnie prowadzonej terapii neurobiologicznej, zdaje się mieć największy wpływ na szanse rozwojowe i jakość życia tej grupy dzieci i ich rodzin. Długofalowe monitorowanie rozwoju dziecka przedwcześnie urodzonego również w aspekcie rozwoju poznawczego (w tym językowego) wydaje się być szansą na osiągnięcie sukcesu edukacyjnego każdego wcześniaka.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2023-12-30

Jak cytować

Orłowska-Popek, Z. i Pawłowska-Jaroń, H. (2023) „Trudności dzieci przedwcześnie urodzonych w wieku przedszkolnym i szkolnym”, Logopedia, 52(2), s. 63–82. Dostępne na: http://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/251 (Udostępniono: 2maj2024).

Numer

Dział

Rozprawy