Wykorzystanie Metody Fonogestów w pracy z uczniem niesłyszącym w grupie zróżnicowanej

Authors

  • Renata Kołodziejczyk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Katedra Pedagogiki Specjalnej

Keywords:

inkluzja, edukacja włączająca, dziecko z uszkodzonym słuchem, głuchota, umiejętności komunikacyjne, wspólnota komunikacyjna, fonogesty, cued speech, grupa zróżnicowana

Abstract

Decyzje o wyborze metody komunikacji oraz placówki kształcenia dla dziecka z uszkodzeniem słuchu podejmują rodzice wraz ze specjalistami na podstawie analizy funkcjonalnej oceny jego percepcji słuchowej i umiejętności komunikacyjnych. Niniejszy artykuł opisuje możliwości organizacji wsparcia z zastosowaniem Metody Fonogestów dla uczniów z poważnymi uszkodzeniami słuchu i ograniczonymi korzyściami z protez słuchowych w systemie edukacji integracyjnej i włączającej. Podstawowym warunkiem jest stworzenie wspólnoty komunikacyjnej, a więc przygotowanie do komunikowania się z zastosowaniem fonogestów dziecka z uszkodzonym słuchem, jego rodziców i rodziny, nauczycieli i rówieśników oraz specjalistów. Nakład pracy w trakcie nauki jest duży, ale procentuje korzyściami dla wszystkich użytkowników metody na różnym etapie edukacji: w przedszkolu, szkole, a nawet na studiach. Oprócz oczywistych korzyści dla samego ucznia niesłyszącego, w artykule wskazuje się na zyski, które czerpią słyszący, pełnosprawni rówieśnicy, a także dzieci z innymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Autorka pracy rozpoczęła szczegółowe badania w tym zakresie, stąd artykuł jest zapowiedzią kontynuacji rozważań po zakończeniu badań.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Published

2023-12-30

How to Cite

Kołodziejczyk, R. (2023) “Wykorzystanie Metody Fonogestów w pracy z uczniem niesłyszącym w grupie zróżnicowanej”, Logopedia , 52(2), pp. 187–207. Available at: http://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/260 (Accessed: 17May2024).

Issue

Section

Rozprawy