Analiza tekstów pisanych osoby z uszkodzonym słuchem

Autor

  • Aldona Kocyła-Łukasiewicz

Słowa kluczowe:

osoba z niepełnosprawnością słuchu, trudności w pisaniu, struktura syntaktyczna wypowiedzi pisemnych

Abstrakt

W artykule, na podstawie tekstów pisanych przez dorosłą osobę z uszkodzeniem słuchu w stopniu głębokim, przedstawione zostaną jej trudności w zakresie sprawności syntaktycznej. Do analizy wykorzystano dwa teksty napisane przez osobę niesłyszącą: opowiadanie na podstawie obejrzanego fragmentu filmu oraz przeczytanego tekstu pt. Spotkanie. Wyniki badań nad rozwojem językowym osób niesłyszących wskazują na ich różne problemy w nabywaniu fonologii, morfologii, składni, narracji. Ograniczony dostęp do „klucza do języka” – fonologii – skutkuje również trudnościami w rozumieniu czytanego tekstu, poprawnym pisaniu (choć teksty pisane najczęściej są dla nich wzorem i ścieżką do opanowania systemu językowego). Analiza materiału wskazuje na łatwość tworzenia tekstów pisanych przez osobę niesłyszącą oraz na jej ograniczenia w redagowaniu poprawnych zdań.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Kocyła-Łukasiewicz, A. (2022) „Analiza tekstów pisanych osoby z uszkodzonym słuchem”, Logopedia, 51(2), s. 351–374. Dostępne na: http://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/222 (Udostępniono: 18maj2024).

Numer

Dział

Rozprawy